Wil je sneller werken? Deze tech tricks besparen je uren per week!

Ontdek slimme tech hacks die je helpen sneller te werken en uren per week besparen. Praktische tools en tips voor productiever werken in Nederland.

Weet je dat de gemiddelde werknemer per week bijna 6 uur verspilt aan onnodige digitale rompslomp? Ik hoorde dat laatst van een collega — en dacht meteen: kan dat niet veel handiger? Nou, ja, kan zeker! Niet overtuigd dat het zal werken? Ik ook niet altijd, maar deze tools en hackjes schelen echt tijd, zelfs als je het niet verwacht. Dus, hoe schep je orde in die digitale chaos en win je uren? Lees mee.

1. Automatiseren met behulp van sneltoetsen en macro’s

Ik zal eerlijk zijn, ooit was ik een sneltoets-nitwit. Maar serieus, als je elke dag z’n paar keer klikt, loopt dat aardig op. Denk aan Ctrl+C en Ctrl+V – zou iedereen moeten kennen. Maar daarna komt het pas: programma’s als AutoHotkey kunnen simpele taken automatiseren. Dit is geen rocket science — een paar scripts maken en hup, mailtjes klaarzetten, bestanden hernoemen of één druk op de knop het hele rapport vullen. Mijn buurman gebruikt zo’n tool om dagelijks 30 minuten uit te sparen. Misschien overdrijft-ie een beetje, maar het scheelt zeker wat.

2. Gebruik slimme extensies en apps

Mijn favoriete vondst van de afgelopen maanden is zonder twijfel Notion. Complexe projecten of gewoon je dagelijkse to-do’s bijhouden? Het werkt beter dan die rommelige papieren lijstjes. Ook extensies zoals Grammarly of LastPass besparen een hoop getik of frustratie. Google Chrome en Firefox zitten boordevol handige tools voor focus en productiviteit. Mijn collega’s bij werk gebruiken Forest om gefocust te blijven — je plant een virtueel boompje dat groeit als je je niet laat afleiden. Best cool.

3. Slimme agenda’s en plannen

Ooit geprobeerd je dag in blokken te plannen? Klinkt suf, maar het helpt echt om te weten waar je aan toe bent. Google Agenda gecombineerd met todoist of Trello geeft overzicht. Je ziet in één oogopslag wat écht belangrijk is. En sowieso — zeggen “nee” tegen vergaderingen die niet hoeven. Hier in Nederland hoor je vaak over die inefficiënte meetingcultuur. Ik ben er nog steeds geen fan van, maar heb geleerd om meetings te skippen als het kan. Scheelt uren per week en soms energie voor de rest van de dag.

4. E-mail slimmer beheren

Ik had altijd een chaos in mijn inbox — duizenden ongelezen mails, ugh. Tot iemand me vertelde over slimme filters en labels in Gmail. Sindsdien worden nieuwsbrieven, belangrijke klantenmails en interne berichten netjes gescheiden. Ook gebruik ik de functies ‘snooze’ en ‘vastzetten’. Handig om mails niet te vergeten, maar ze verdwijnen ook niet in een diepe digitale oceaan. Ziet er netter uit, geeft rust.

En wat nu?

Ik ga niet zeggen dat je morgen een productiviteitsgoeroe bent, maar die kleine trucjes kunnen je dag echt wat ‘losser’ maken. Misschien ben ik gewoon te fanatiek geworden, of werkte het gewoon toevallig allemaal zo voor mij — jij mag het proberen ;-). Spreek vooral eens af met je team en kijk welke tools bij jullie passen, want samen een beetje slimmer werken is vaak leuker.

Mocht je nog hacks hebben die ik moet kennen — laat ze vooral hieronder achter, ik ben wel benieuwd wat er nog meer rondgaat!