Misgelopen onderhandelingen en de uitkomsten
De Europese burgers verwachtten op dinsdagmorgen een nieuw akkoord te vinden over de rechten van luchtpassagiers. Echter, de onderhandelingen die de avond daarvoor plaatsvonden, eindigden in een conflict. De discussies werden gekenmerkt door onwil van de parlementariërs om concessies te doen op het gebied van financiële compensaties bij vertragingen en de beperking van het aantal handbagage dat meegebracht mag worden.
Het onderhandelingscomité van het Europees Parlement weigerde een voorstel van de Deense, momenteel voorzitter van de Raad van de Europese Unie, om een extra onderhandelingsronde te houden. Deze beslissing werd genomen aangezien parlementariërs hun poging voortzetten om de rechten van passagiers te versterken, te midden van hevige lobbying van de luchtvaartmaatschappijen.
Belangrijkste eisen en standpunten
Een van de belangrijkste eisen vanuit het parlement was het recht om kosteloos een stuk bagage mee aan boord te nemen, naast een kleine persoonlijke tas. Daarnaast verwierpen de leden een voorstel om de vertragingstijd die recht geeft op automatische compensatie te verlengen. Momenteel geldt deze regeling voor vertragingen van drie uur of meer.
De parlementaire commissie voor vervoer verwacht nu dat haar opnieuw ingediende resolutie de positie van de Raad aanpast. Deze stemming staat gepland voor 12 januari, waarna mogelijk in dezelfde maand een plenaire bevestiging volgt.
Nationale overheden krijgen vervolgens vier maanden de tijd om het parlementaire aanbod te accepteren of af te wijzen. Een afwijzing lijkt waarschijnlijk, omdat de verschillende standpunten binnen de EU op dit moment hardnekkig verschillen.
Er blijft ruimte voor beperkte achterkamertjesonderhandelingen, maar verdere vooruitgang hangt af van een significante wijziging in de houding van een van de twee EU-legislatieve instanties.
Geen toezeggingen tot terugdraaien
Een conceptdocument dat de positie van de commissie schetst, is inmiddels openbaar. Daaruit blijkt dat de parlementariërs geen intentie hebben om bestaande rechten terug te draaien. Het document noemt expliciet een verhoging van de drempel voor compensatietijd en het verminderen van de uitkering als voorbeelden van eisen die niet ondersteund worden.
Jan-Christoph Oetjen, lid van de liberale fractie en onderhandelaar namens de Renew-groep, benadrukte dat het parlement niet toestaat dat nationale regeringen passagiersrechten beperken. Zijn groep bekritiseerde de Raad op maandagavond omdat deze weigert te compromissen over ‘enige punten’.
Oetjen stelde: “Met name wat betreft de drie uur durende vertragingstermijn kunnen wij niet accepteren dat de rechten voor passagiers verslechteren.”
Een woordvoerder van de Deense voorzittersschap uitte de hoop dat de recente maanden van overleg een ‘belangrijke stap richting een overeenkomst op een later tijdstip’ zouden vormen.









