Italie staat open voor deelname aan GCAP-jagerproject, terwijl FCAS in gevaar is

Veranderingen in de militaire samenwerkingsprojecten binnen Europa

Volgens Italiaanse defensieminister Guido Crosetto zou Italië mogelijk de Duitse deelname aan het Future Combat Air System (FCAS) kunnen loslaten en zich aansluiten bij het nieuwe GCAP-jagerproject. Crosetto benadrukte tijdens een parlementaire hoorzitting dat Italië, samen met het Verenigd Koninkrijk en Japan, werkt aan de voorwaarden waaronder nieuwe landen zich kunnen aansluiten bij GCAP.

Huidige stand van het FCAS-project en alternatieven

Het FCAS, dat een budget van 100 miljard euro heeft, verkeert op het randje van mislukking als gevolg van een geschil tussen Franse en Duitse industrie. Dit dispute heeft geleid tot stilstand in de ontwikkeling van het project, waarin Airbus Defence uit Duitsland en Dassault uit Frankrijk, de voornaamste aannemers, openlijk hun meningsverschillen hebben uitgesproken over de toekomstige werkzaamheden.

In Nederland en Spanje was er eerder een samenwerking met Italië en het Verenigd Koninkrijk rond het Eurofighter-project, maar momenteel werken die landen aan rivaliserende projecten die strijden om dezelfde markt voor de toekomstige gevechtsvliegtuigen.

Het GCAP-project als potentiële alternatief

Het GCAP, bedoeld voor de ontwikkeling van een zesde generatie gevechtsvliegtuig, wordt gedeeld door het Verenigd Koninkrijk, Italië en Japan. Crosetto gaf aan dat „Duitsland mogelijk in de toekomst lid kan worden van dit project” en dat Australië ook interesse zou kunnen tonen.

Hij merkte op dat de vooruitgang met betrekking tot de deelname van Duitsland en Spanje aan GCAP afhankelijk is van de voorwaarden waaronder andere landen zich kunnen aansluiten. Dit betekent dat de betrokken landen nog onderhandelen over de exacte samenwerkingsvorm en openheid van het initiatief.

Diplomatieke beslissingen en toekomstplannen

Op 11 december zullen de defensieministers van Duitsland, Frankrijk en Spanje een beslissing nemen over de toekomst van het FCAS-project, meldden bronnen aan Bloomberg. Zowel de Franse president Emmanuel Macron als de Duitse bondskanselier Friedrich Merz willen vóór de komende EU-top op 18 december tot een gezamenlijke positie komen.

Terwijl Frankrijk aarzelt over het FCAS, overweegt Europa alternatieven voor het ontwikkelde gevechtsvliegtuig van de volgende generatie. Frankrijk’s Dassault heeft zelfs gedreigd om het alleen te doen voor een Europees project voor gevechtsvliegtuigen, wat de onzekere situatie rondom de collaboratieve projecten onderstreept.