Europees farmaceutisch productieproces moet geheel worden omvat
Volgens de Grieks minister van volksgezondheid, Adonis Georgiadis, is het onaanvaardbaar dat de term ‘Made in Europe’ alleen verwijst naar de API (active pharmaceutical ingredient) in geneesmiddelen. Hij benadrukte dat de definitie bedoeld moet zijn om alle cruciale stappen binnen de productie te omvatten, waaronder de actieve ingrediënten, noodzakelijke grondstoffen en de uiteindelijke fabricage van het eindproduct. Georgiadis stelde dat een bredere en helderdere omschrijving nodig is om de volledige circulaire productieketen te definëren.
Voor de minister ligt de prioriteit zowel op de industriële ontwikkeling, door het erkennen en stimuleren van strategische projecten, als op de vraagzijde. Het creëren van een flexibel maar gebalanceerd reguleringskader voor geneesmiddelen die binnen de EU worden geproduceerd, moet volgens hem bovenaan de agenda blijven. Daarnaast moeten de competenties op nationaal niveau worden afgestemd op de risicoanalyses die door het Europees Geneesmiddelenagentschap (EMA) worden uitgevoerd. Daarin benadrukte hij dat bij de bepaling van de belangrijkheid van verschillende componenten niet alleen op prijsverhogende criteria moet worden gestuurd, maar ook op kwalitatieve factoren.
Resilience en diversificatie garanderen in de publieke gezondheidszorg
Georgiadis onderstreepte dat het versterken van de veerkracht in de farmaceutische keten essentieel is bij overheidsopdrachten. Hij stelde dat het niet alleen gaat om het ondersteunen van binnenlandse productie, maar ook om het diversifiëren van de toeleveringsbronnen voor kritieke geneesmiddelen en het bewaken van overheidsuitgaven. Hij benadrukte dat in het proces van openbare aanbestedingen het inschakelen van meerdere leveranciers verplicht moet worden gesteld om zo de continuïteit en de betrouwbaarheid van de bevoorrading te waarborgen.
Het voorstel om gezamenlijk te kopen (joint procurement) te herinvoeren, werd door Georgiadis sterk ondersteund. Hij uitte zijn spijt over de recente verwijdering hiervan uit het tekstontwerp. Volgens hem is het mechanisme cruciaal, vooral voor kleinere en middelgrote EU-landen, en moet het nadrukkelijk worden geïntegreerd in toekomstige onderhandelingen met het Europees Parlement. Deze gezamenlijke aanpak dient niet alleen voor kritieke medicijnen maar ook voor andere geneesmiddelen van algemeen belang.
Strategische reserveringen en wetgeving rond farmaceutische innovatie
De Griekse minister bleef vasthouden aan het beschermen van gegevens en markttoegang bij het herzien van de farmaceutische regelgeving van de EU. Hij bevestigde dat de bescherming van data voor acht jaar moet blijven bestaan, met een maximale marktsluiting van tien tot elf jaar. Daarnaast gaf hij aan dat de Bolar-uitsluiting, die generics vanaf de dag van patentverval toegang geeft tot de markt, moet worden gehandhaafd. Dit beleid bevordert de snelle beschikbaarheid van generiekere middelen en ondersteunt publieke volksgezondheid.
Daarnaast benadrukte Georgiadis dat nationale bevoegdheden binnen de volksgezondheid noodzakelijk blijven om medicijntekorten te voorkomen en de publieke belangen te beschermen. Hij verdedigde het recht van lidstaten om lokale maatregelen te nemen die noodzakelijk zijn voor het waarborgen van de gezondheidszorg.
Financiering en strategische prioriteiten binnen het EU-budget
Het Grieks ministerie van volksgezondheid herhaalde haar zorgen over de financieringsstructurering onder het Meerjarig Financieel Framework (MFF). Georgiadis stelde dat het nieuwe MFF niet voldoende toewijding en coherentie laat zien in de financiering van de gezondheidszorg. De brede opzet van het Europees concurrentiekrachtfonds kan leiden tot het versnipperen van middelen, waardoor de strategische focus op gezondheid afneemt.
Hij benadrukte dat het MFF duidelijke en voorspelbare financieringslijnen moet bevatten voor belangrijke prioriteiten zoals ziektepreventie, Europese referentienetwerken voor zeldzame ziekten, digitale gezondheidssystemen en de paraatheid van het gezondheidszorgsysteem. De minister drong aan op het opnemen van zekerheden binnen het fonds om de volksgezondheid als strategisch domein te behouden. Gezondheid mag niet als secundair bijproduct worden beschouwd, maar moet integraal deel uitmaken van de Europese concurrentiestrategie.
Tot slot drong Georgiadis aan op een meer omvattende impactbeoordeling van de wetgeving betreffende stedelijk afvalwater en ondersteunde uitstel van de implementatie ervan, gepland voor 2027. Hij vreest dat het niet uitstellen van de invoering de vitale farmaceutische markt binnen de EU onder druk kan zetten, een risico dat door meerdere lidstaten wordt gedeeld.









