EU Verwijdert X’s Reclameaccount na Boete van 120 Miljoen Euro

Situatieschaal en Achtergrond

De relatie tussen de Europese Unie en sociale mediabedrijven is recentelijk verder verscherpt. Kort nadat de Europese Commissie X, het sociale mediaplatform voorheen bekend als Twitter, een boete van 120 miljoen euro oplegde wegens het niet naleven van transparantievoorschriften onder de Digital Services Act (DSA), heeft het platform een extra reclameaccount van de EU geschrapt. Deze ‘ads account’, dat specifiek is gekoppeld aan het hoofddoel van het platform voor advertenties, werd gesloten na beschuldigingen van policy-overtredingen.

De Gebeurtenissen rondom de Verwijdering

Nikita Bier, de hoofdpersoon voor productontwikkeling bij X, maakte op zondag bekend dat het advertentieaccount was beëindigd. Volgens Bier zou de Europese Commissie dit account hebben gebruikt om links te plaatsen die vermeend misleidend waren voor gebruikers, doordat deze links leken op video’s en zo de bereikbaarheid doelbewust werden vergroot. Hoewel het hoofdaccount van de EU op het platform nog actief is, wordt de actie van het platform gezien als een reactie op de boete die de EU eerder die week had uitgedeeld.

Reacties en Implicaties

De gebeurtenis wordt door velen geïnterpreteerd als een vorm van vergelding voor de boete die de EU had opgelegd, die de eerste was onder de nieuwe digitale regelgeving. Deze boete en de daaropvolgende acties hebben geleid tot scherpe reacties. De Amerikaanse vicepresident JD Vance uitte vrijdag kritiek op de boete, terwijl Elon Musk, eigenaar van X, zich publiekelijk uitliet door de EU te beschrijven als een ‘tyrannieke, niet-verkozen bureaucratie die de bevolking onderdrukt’ en riep op tot de afschaffing ervan.

Internationale Reacties en Ontwikkelingen

De Amerikaanse overheid heeft zich niet onverschillig getoond. De Amerikaanse ambassadeur voor de EU, Andrew Puzder, verklaarde dat de boete buitensporig was en het resultaat van ‘overregulering door de EU die zich richt op Amerikaanse innovatie’. Tot nu toe heeft de Europese Commissie geen verdere interventies of officiële verklaringen afgelegd over de controverse of de verwijdering van het reclameaccount.