Breed draagvlak voor regulering van dark patterns en oneerlijke personalisatie
Uit de nieuwste analyse van de Europese Commissie over haar publieke consultatie, gepubliceerd op vrijdag, blijkt dat een grote meerderheid van online consumenten de EU oproept tot maatregelen tegen misleidende ontwerptechnieken en onrechtvaardige personalisatie. De consultatie, die liep van juli tot oktober, toont aan dat 72% van de respondenten voor nieuwe, bindende regels in de EU pleit met betrekking tot zogenoemde dark patterns. Deze technieken worden door online platforms gebruikt om het gedrag van gebruikers te sturen.
Onder de respondenten geeft 82% aan dat click fatigue een probleem vormt dat regulering vereist, terwijl 84% wijst op valse indrukken van keuze als een gebied waar ingrijpen nodig is. Volgens Commissievoorzitter voor Consumentenbeleid, Michael McGrath, moeten de digitale ruimte en de online omgeving mensen ondersteunen en onze gedeelde waarden weerspiegelen. Hij verwijst naar de participatie van meer dan 7.600 personen in discussies over de manieren waarop rechtvaardigheid online gehandhaafd moet worden.
Analyseren van de publieke feedback
De Europese Commissie heeft in totaal 3.341 reacties ontvangen op de openbare consultatie. Het aantal van 7.600, dat McGrath noemt, omvat ook bijdragen via het parallelle ‘call for evidence’-proces van de Commissie. Naast de problemen met dark patterns, worden ook oneerlijke personalisatiepraktijken als belangrijke zorgpunten genoemd. Drieënzeventig procent van de respondenten vindt dat er nieuwe, bindende regelgeving nodig is, waarbij 86% pleit voor meer controle voor consumenten over gepersonaliseerde advertenties, inclusief eenvoudige opties om zich aan- of af te melden.
Beperken van gerichte advertenties die kwetsbaarheden exploiteren
Daarnaast is 85% van de respondenten van mening dat gerichte advertenties die de kwetsbaarheden van consumenten misbruiken, moeten worden beperkt via nieuwe EU-wetgeving. In tegenstelling daarmee staat slechts 26% van de deelnemers positief tegenover het voorstel om bestaande regels voor consumenten te vereenvoudigen, om zo de regelgeving voor bedrijven te verminderen.
McGrath heeft aangegeven dat de Commissie deze uitgangspunten zal gebruiken om een gerichte en evenredige voorstel te formuleren. Naar verwachting zal de Europese Commissie voor het eind van 2026 een legislatief voorstel voor de Digital Fairness Act (DFA) presenteren.









