Belangrijkste veranderingen in het EU-beleid voor verbrandingsmotoren
De voorzitster van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, heeft overeenstemming bereikt over het intrekken van het geplande verbod op de verkoop van nieuwe personenauto’s en bestelwagens met verbrandingsmotor. Dit resultaat volgt na gesprekken in de late uurtjes met Manfred Weber, de leider van de conservatieve Europese Volkspartij (EVP), zo meldt de Duitse krant Bild op donderdag.
Volgens Weber heeft de Europese Commissie aangegeven dat de eerdere eis van een reductie van 100% in emissies tegen 2035 aangepast zal worden. In plaats van het volledige doel, zou nu een vermindering van 90% worden gehandhaafd. Aangezien autofabrikanten het gemiddelde gebruiken voor alle verkoopmodellen, betekent dit dat zij nog steeds auto’s met verbrandingsmotor kunnen blijven produceren naast volledig elektrische voertuigen. Het aantal van deze modellen wordt bepaald door de brandstofefficiëntie van de voertuigen.
Controverse rond de doelstellingen voor emissiereductie
Weber benadrukte ook dat er geen volledige emissievrije doelstelling voor 2040 zal zijn. Een woordvoerder van Weber bevestigde de nauwkeurigheid van het bericht van Bild. Bij de vraag naar bevestiging bleef een woordvoerder van de Europese Commissie, Paula Pinho, vaag. Zij liet weten dat de interne discussies nog gaande zijn en dat de Europese Unie op 16 december een voorstel zal presenteren om de CO2-norm te herzien.
Het afschaffen van verbrandingsmotoren stond de laatste jaren centraal in een politiek gevecht binnen de EU, waarin landen zoals Duitsland, Italië en Tsjechië herhaaldelijk hebben opgeroepen tot herziening van de plannen.
Reacties uit politiek en industrie
Over het nieuws over de overeenkomst tussen Von der Leyen en Weber zei Tiemo Wölken, een Duitse sociaal-democratische parlementariër, dat het terugdraaien van de missie niet zal voorkomen dat Europese autofabrikanten geconfronteerd worden met de komst van Chinese concurrenten. Hij stelde dat het simpelweg verlagen van de doelstellingen met 10% geen oplossing biedt om de Europese autosector weer competitief te maken ten opzichte van China en andere landen.
Deze woorden illustreren de complexiteit van de beleidswijzigingen en de uitdagingen waarmee de Europese industrie zich momenteel geconfronteerd ziet. Nikolaus J. Kurmayer leverde aanvullende verslaggeving bij dit verhaal.









