Meta Past zijn Betaal- of Toestemmingsadvertentiemodel Aan voor EU-gebruikers in Januari

Veranderingen in het advertentiebeleid van Meta in het kader van de digitale wetgeving

De Europese Commissie heeft aangekondigd dat zij een herziene versie van Meta’s betaal- of toestemmingsmodel voor advertenties, dat wordt uitgerold op Facebook en Instagram, zal beoordelen. Dit nieuwe model, dat volgend jaar wordt gelanceerd, valt onder de regels van de Digital Markets Act (DMA). In een verklaring op maandag heeft de Commissie bevestigd dat zij een voorstel van Meta heeft ontvangen om een derde optie voor gebruikers op te nemen, waarmee minder persoonlijke gegevens worden verzameld.

Rechtspositie en sancties

Meta werd in april beboet met 200 miljoen euro wegens het schenden van de DMA-regels. De oorzaak hiervan was de binaire keuze die het platform EU-gebruikers bood: of betalen voor een advertentievrije ervaring of akkoord gaan met het tracken en profielschetsen voor gerichte advertenties. De Commissie had eerder aangegeven dat Meta verder moest gaan om aan de EU-wetgeving te voldoen, en waarschuwde dat het bedrijf potentieel opnieuw onder DMA-belasting zou kunnen komen te staan als dat niet gebeurde. Op maandag gaf de Europese Commissie aan dat een aangepaste versie van Meta’s nieuwste voorstel in januari 2026 wordt geïntroduceerd.

Inhoud van de aangepaste advertentiemogelijkheid

Volgens een persverklaring zal de herziening bepalen dat gebruikers kunnen kiezen tussen het toestaan dat hun persoonlijke gegevens worden gebruikt voor volledig gepersonaliseerde advertenties, of het overhandigen van minder gegevens in ruil voor beperkte advertenties. Privacy-activisten pleiten voor een optie waarmee gebruikers volledige tracking kunnen weigeren, terwijl ze toch toegang behouden tot de platforms.

Thomas Regnier, woordvoerder van de Europese Commissie, gaf tijdens de dagelijkse persconferentie geen details over welke gegevens Meta precies gaat verwerken onder de nieuwe keuzemogelijkheid. Hij benadrukte dat de Commissie de daadwerkelijke implementatie van de nieuwe optie zorgvuldig zal monitoren en dat er nog geen volledige beoordeling van het wijzigingsproces heeft plaatsgevonden. Hij voegde eraan toe dat de zaak niet gesloten is en dat het een stap in de goede richting is.

Vooruitzichten en toezicht

Regnier benadrukte dat de nieuwe optie effectief en zichtbaar moet zijn, en dat het moet werken voor de consumenten. Daarnaast maakte de Commissie bekend dat zij na januari feedback zal verzamelen over het aangepaste advertentiebeleid en onder meer bewijs van de platformen zal opvragen. Dit houdt in dat Meta, evenals andere marktspelers, mogelijk verdere evaluaties en toezicht moeten ondergaan.

Reacties van Meta en verdere ontwikkelingen

Matthew Pollard, woordvoerder van Meta, verklaarde tegenover Euractiv dat het bedrijf het standpunt van de Commissie erkent. Hij benadrukte dat gepersonaliseerde advertenties essentieel zijn voor de economie van Europa. In november 2024 had Meta haar oorspronkelijke binaire keuze aangepast, waarin het beweerde de hoeveelheid persoonlijke gegevens te hebben verminderd die nodig waren voor gerichte advertenties. Meta bevestigde tevens dat de optie voor abonnementen zonder advertenties, gelanceerd in november 2023, zal blijven bestaan na de update van het advertentiemodel volgend jaar.

Meta blijft onderhevig aan mogelijke boetes voor voortdurende niet-naleving van de DMA totdat de Commissie haar nieuwe model volledig heeft beoordeeld en gehandhaafd. Regnier bevestigde dat de Commissie de naleving actief zal blijven monitoren.