Verandering in etikettering en marktstrategieën voor wijn
De Europese Commissie en de Raad van de Europese Unie hebben afgelopen donderdag overeenstemming bereikt over nieuwe maatregelen om de wijnsector te ondersteunen, die momenteel te maken heeft met een diepgaande crisis. Eén van de belangrijkste afspraken betreft de herpositionering van ‘de-alcoholiseerde’ wijnen. Deze wijnen zullen binnenkort voorzien sein van duidelijkere en beter marktbare etiketten, bedoeld om de verkoop van lage- en geen-alcohol wijnen te stimuleren.
Context: Een sector in crisis door klimaatverandering en afname consumptie
De Europese wijnproducenten worden geconfronteerd met een serieuze structurele crisis, veroorzaakt door frequente hittegolven en een continu afnemende consumptie. In 2024 bereikte de wijnconsumatie het laagste niveau in zestig jaar, wat resulteert in een overaanbod en prijsdalingen. Tegelijkertijd biedt de groeiende interesse onder jonge consumenten nieuwe kansen voor de ontwikkeling van de markt voor wijnen met weinig of geen alcohol.
Specifieke maatregelen en etikettering details
In het kader van het ‘wijnpakket’ dat donderdag werd aangenomen, is afgesproken dat de etiketten voor de-alcoholiseerde wijn worden aangepast om ze aantrekkelijker en duidelijker te maken. De huidige aanduidingen ‘de-alcoholiseerd’ en ‘gedeeltelijk de-alcoholiseerd’ worden vervangen door ‘alcoholvrij’ en ‘verlaagd alcoholpercentage’. Deze nieuwe etiketten zullen binnenkort zichtbaar zijn op wijnflessen door heel de EU.
Tijdens de onderhandelingen ontstonden er verdeeldheid over de terminologie. In de eerste voorstelronde, die in maart werd aangekondigd, stelde de Europese Commissie voor om de termen ‘alcoholvrij’ en ‘alcohol-licht’ te gebruiken. Het Europees Parlement pleitte echter voor ‘verlaagd alcoholpercentage’, terwijl de Raad de voorkeur gaf aan ‘laag alcoholgehalte’. Uiteindelijk werd de positie van de Europarlementsleden aangenomen, ondanks dat deze het minst populair was binnen de sector.
Reactie en gevolgen voor de sector
“We bieden de sector instrumenten om de diepgaande crisis waarmee het te maken heeft aan te pakken,” aldus Esther Herranz García, Spaanse Europarlementariër en rapporteur van de wet, na het bereiken van de overeenkomst.
Naast de etikettering omvatten de voorgestelde maatregelen meer flexibiliteit voor wijnbouwers. Zo krijgen zij de mogelijkheid om bij extreem weer, natuurrampen of uitbraken van plantenziekten een extra jaar te krijgen om aangetaste wijnstokken te herplanten.
Daarnaast wordt het voor EU-landen mogelijk om een combinatie van Europese en nationale fondsen te gebruiken voor het ondersteunen van het rooien van wijnstokken, ter vermindering van het overaanbod. Ook wordt de financiële ondersteuning voor buitenlandse promotiecampagnes voor Europese wijnen verhoogd, waarbij de EU tot 60% van de kosten bijdraagt.
De tekst moet nog worden goedgekeurd door het Europees Parlement en de Raad voordat deze in werking treedt. Nadere updates over de regelgeving worden verwacht.









