Frankrijk bereidt zich voor op zee-intercepties van migrantenboten in het Kanaal

Een gelekt document onthult de plannen voor een ingrijpende beleidswijziging

Volgens een officieel document gedateerd op 25 november bereidt Frankrijk zich voor op het beginnen met het onderscheppen van boten op zee die migranten naar Engeland overzetten. Voorheen was het voor Franse autoriteiten uitgesloten dat dergelijke intercepties op zee zouden plaatsvinden, omdat deze als te gevaarlijk voor menselijke levens werden beschouwd. Echter, tijdens een top vorig juli kwamen Parijs en Londen overeen om de controlemaatregelen te intensiveren.

Nieuw beleid en operationele details

Het gelekte brief, verkregen door Le Monde, bevat verklaringen van de maritieme prefect van het Kanaal en de prefecten van de Franse departementen Nord, Somme en Pas-de-Calais. Zij geven aan dat de operaties gericht zullen zijn op “taxiboten die zich upstream bewegen tijdens de fasen waarin migranten aan boord gaan”. Franse wetshandhavers zullen nu bevoegd zijn om de rubberboten te stoppen die langs de kust varen om passagiers op te pikken, nadat deze reeds in het water zijn gestapt. Deze tactiek is bedoeld om te voorkomen dat de boten op de stranden worden stilgezet.

Interceptions zouden kunnen worden uitgevoerd met behulp van netten, die ingezet worden om de schroeven van de smokkelbootjes te blokkeren.

Operationele uitvoering en protestreacties

Volgens een bron uit het Ministerie van Binnenlandse Zaken, eveneens geciteerd door Le Monde, worden er naar verwachting vijf tot zes teams ingezet. Elk team bestaat uit een maritieme gendarmerieboot voor intercepties en een marineschip dat klaarstaat voor eventuele reddingsoperaties. Deze eenheden zullen langs de Franse kust patrouilleren.

Voor NGO Utopia 56, die vluchtelingen ondersteunt, vormen deze operaties een risico, omdat ze “de risico’s voor migranten vergroten door ze te plaatsen in nog grotere gevaarlijke situaties”.

Context en bredere migratie- en veiligheidsinitiatieven

Sinds begin 2025 is meer dan 40.000 personen met succes de oversteek over het Kanaal gemaakt, waarbij minstens 25 personen zijn overleden. Sinds de wijdverspreide migratiebewegingen in eind 2018 heeft het aantal migranten dat de Britse kust bereikt, meer dan 190.000 bedragen.

De aanscherping van het Franse migratiebeleid valt samen met onderhandelingen met het Verenigd Koninkrijk over nieuwe fondsen ter beveiliging van de Frans-Britse grens voor de periode 2026 tot 2029. In de afgelopen drie jaar heeft Londen hiervoor circa €541 miljoen bijgedragen.

Begin november ondertekenden de twee hoofdsteden bovendien de “one in, one out”-overeenkomst, die deze zomer werd gesloten. Volgens deze overeenkomst kunnen migranten die illegaal het Verenigd Koninkrijk binnenkomen, worden teruggestuurd naar Frankrijk, in ruil voor de transfer van migranten die momenteel op Frans grondgebied verblijven.