Maak je werkdag korter met deze verrassend simpele productiviteitstips

Ontdek simpele en effectieve productiviteitstips om je werkdag korter en efficiënter te maken. Geen gedoe, gewoon werken met focus en rust.

Ken je dat gevoel: de klok lijkt te sluipen, je mail loopt over, én je hebt eigenlijk het idee dat je de helft van de dag aan het wachten bent? Nou, ik had dat vorig jaar ook vaak — en toen ben ik een beetje gaan experimenteren met mijn werkstijl. Niet met dure apps of ingewikkelde schema’s, nee, gewoon simpele dingen die soms zo voor de hand liggen dat je bijna vergeet ze te doen. Misschien werkt het ook voor jou.

1. Begin je dag met de belangrijkste taak

Dit klinkt natuurlijk als een open deur, maar toch schuiven we die ‘moeilijke’ taak vaak voor ons uit. Mijn collega zei laatst zelfs dat hij eerst koffie haalt en pas dan gaat “werken”. Probeer in plaats daarvan die zware taak direct aan te pakken — meestal scheelt dat uren gedoe later. En ja, het voelt even lastig, maar geloof me — het werkt.

2. Zet je telefoon en meldingen uit

Ik ben geen fan van helemaal offline gaan, maar kleine hacks helpen echt: zet die meldingen uit die je niet meteen nodig hebt. Wat ik heb gemerkt bij mezelf en in ons Amsterdamse kantoor: na 10 minuten geconcentreerd werken zonder afleiding, is er veel meer gedaan dan na een uur móéten reageren. En nee, dat betekent niet dat je alles mist.

3. Werk in blokken van 25 minuten (Pomodoro) — of pas het aan

Misschien heb je van de Pomodoro-techniek gehoord: 25 minuten knallen, daarna 5 minuten pauze. Zelf vond ik het soms te krampachtig — ik doe vaak 30 of 40 minuten en dan een korte wandeling of een bakkie in de keuken. Zo’n kleine break reset je hersenen en voorkomt dat je helemaal vastloopt.

4. Maak een ‘nee’-lijst voor taken

Niet alles wat op je bord ligt, is echt belangrijk. Dit was voor mij een eyeopener: ik ben gaan opschrijven welke ‘extra’ taken ik gewoon kon laten liggen of doorschuiven. Bijvoorbeeld: meetings waar ik eigenlijk niet veel aan toevoeg, of taken die ook collega’s kunnen doen. In Utrecht vertelt men wel eens “tijd is geld”, maar het is vooral ook ‘tijd is aandacht’.

5. Gebruik een fysieke planner of bullet journal

Hoewel ik zelf veel digitaal regel, helpt een simpel notitieboekje om overzicht te houden. Tijdens het schrijven van je to-do’s krijg je rust in je hoofd en voorkom je dat je vergeet wat er écht toe doet. Mijn vriendin uit Rotterdam zweert erbij — misschien is het ook meer iets voor creatieve types, maar proberen kan geen kwaad.

Waarom deze tips écht werken (voor mij)

Omdat ze niet ingewikkeld zijn. Ze vragen geen grote investering of nieuwe apps—gewoon een beetje discipline en zelfbewustzijn. Op maandagochtend zag ik meteen verschil: minder stress, minder ellenlange to-do’s, meer focus. Niet iedereen zal zeggen dat het toverformules zijn, ik ook niet — maar wat ik je wél kan zeggen, is dat het de moeite waard is om ze eens uit te proberen.

Heb jij ook zo je eigen werkdag-hacks? Deel ze hier even — altijd leuk om nieuwe dingen te leren, zeker in deze wirwar van deadlines en Zoom-vergaderingen!